Jarní očista.

03.05.2018

Jaro je podle mého názoru ideální čas na čištění. Očistit své tělo, vyčistit prostor ve kterém žiji a také pročistit svoji mysl. 


Tento rok jsem se pustila do všech těchto záležitostí a myslím, že mi poměrně svědčí. Začala jsem s očistou svého těla. No... a nemám tím na mysli, že bych se po zimě konečně umyla:-D Vzala jsem to z gruntu a začala zevnitř, tedy se stravou. "Jaro je příhodnou dobou pro odlehčení jídelníčku. Tělo si po zimě žádá, abychom mu trochu ulevili a pomohli mu projít základními detoxikačními procesy", řekla mi moje milá výživová poradkyně Eva. AHA, dobře, ulevit, odlehčit, ale co teda budu jako jíst? Jen pro vysvětlenou, mým současným cílem je své tělo dostat do kondice a na svojí původní váhu před početím dcery. Mám to ale asi jinak než většina maminek, já se totiž snažím přibrat. Stále mi chybí pár kil do pocitu, že jsem na svém a ve "svém" (těle jako doma). Když mi Eva vysvětlila, že hladovět nemusím a že tělu dodám vše potřebné, tak jsem se rozhodla, že jdu teda do toho. A naplno. 

A proč to celé dělám? Za mě je důležité si dopředu stanovit své cíle a očekávání, protože potom mám mohem větší motivaci. Mám tedy svůj seznam důvodů, které zde nebudu vypisovat všechny, abych nenudila, ale ty nejdůležitější zmíním:

  1. Chci mít zpět svojí životní energii. Je to totiž tak, že se poslední rok (to jest od té doby, co jsem přestala kojit) snažím dát své tělo do kupy. Těhotenství, těhotenská hepatopatie, porod, kojení a mé noční vstávání k dcerce mě doslova vysály. Cítila jsem se před tím rokem dost bídně a má únava byl jeden z důvodů přestat kojit (malé bylo přes rok a půl). Je pravda, že za poslední rok jsem v tomto ohledu ušla velký kus cesty, nicméně cítím, že je ještě kam se posouvat a že očista mi pomůže energii dodat.
  2. Chci mít zdravé tělo. Už několik let s Mužem různě experimentujeme v tom, jakým způsobem se stravujeme. Zkoušeli jsme různé výživové směry a hledáme si v tom to, co je opravdu "naše" a myslím, že jsme si svůj styl už téměr našli. Nicméně velkou jarní očistu jsme zatím ještě nezkoušeli a chceme vidět, jak to naše těla posílí a pročistí. 
  3. Přeji si, aby mé tělo mělo dostatek všeho potřebného pro mé další těhotenství. Když jsem si před rokem dělala krevní testy, tak jsem zjistila, že mi chybí různé vitamíny, minerály a další potřebné prvky. Na základě doporučení Evy a mého Muže, který se v těchto věcech skvěle orientuje, jsem začala doplňovat co mému tělo chybělo. Nyní při očistě tělo zbavuji nahromaděných toxinů, což podporuji bylinkami a vitaminovými doplňky. Chci mít tělo čisté a nachystané pro nový život:-)
  4. Chci být vzorem pro naší dcerku. Zásadní změna našeho jídelníčku nastala v době, kdy Bety začala jíst příkrmy. Já, jakožto líná matka, jsem nevařila dvě jídla, ale vždy jen jedno a dcerce jsem kus odebrala (ano, kus, čtete správně:-) Praktikovala jsem metodu BLW a malá dostávala hned od prvních příkrmů celé kusy zeleniny a ovoce bez mixování). Od té doby jíme všechna jídla společně a proto není prostor pro nezdravá jídla. Během jarní očisty vařím rovněž jídlo společné a naše dcera ví, že procházíme detoxem a chápe, proč to celé s Mužem děláme. Myslím si, že je to dobrý základ do jejího života.

A jak ta očista vlastně probíhá? Je to poměrně jednoduché. Očista celkem trvá cca 2 měsíce. Ideální je začít v období, kdy je člověk zdráv. Já jsem svůj start naplánovala na polovinu března. Dle doporučení Evy jsem ze svého jídleníčku vynechala maso (kromě ryb), mléčné výrobky (kromě zakysaných ovčích nebo kozích), kávu (ach neee...), lepek, cukr. Dále je doporučeno vynechat alkohol, konzervované a prefabrikované jídlo, polotovary, pochutiny, cukrovinky ...atd., vzhledem k tomu, že to stejně nejím byl tento úkol jednoduchý. Pomocí bylin, které mi Eva míchá na míru a této diety postupně očiťuji jednotlivé orgrány - střeva, játra, ledviny a ke konci očisty se pomocí bylin nabudí imunitní systém. K tomu užívám potravinové doplňky a vitamíny, které mi podle posledních krevních testů chybí. 

Co teda jím? Zeleninu, ryby, bezlepkové obiloviny, ovoce, oříšky, rostlinné oleje, luštěniny. Je toho nakonec docela dost:-) Je pravda, že hodně vařím a protože mám ráda teplé jídlo k obědu i k večeři, tak vařím opravdu HODNĚ ČASTO! Vymýšlím si své vlastní recepty, nebo se inspiruji na netu. Baví mě alternovat českou kuchyni ze zdravých surovin - třeba moje milovaná koprovka se dá udělat z květáku;) Vynechávám konvenční přílohy a místo nich máme zeleninu na všechny způsoby. Celkem mi vyhovuje, že nejím maso a že jsme ke každému jídlu, které jíme, doplnili zeleninový salát. Musím ještě podotknout, že když mě honí chuť na sladké a ovoce nestačí, dám si kousek 80% organické čokolády, sušené ovoce nebo upeču nějakou bezlepkovou buchtu s trochou medu. Očista je podle mého názoru především o tom, aby se člověk cítil celkově fajn a kdybych se měla zuby nehty držet všech doporučení a neužívala si to, tak to raději nedělám. Aby mé tělo bylo v kondici, tak nejen zdravě jím, ale také se  hodně hýbu, trávím čas na čerstvém vzduchu a nedělám si zbytečné starosti.

S tím souvisí i téma pročištění své mysli. Být v pohodě a mít se fajn není jen o fyzickém těle, ale také o tom, co si nosíme v hlavě. Přijde mi, že s tím, jak postupně rozkrývám jednotlivé obaly sebe samé mi vyvstávají různá témata. Abych je dokázala zpracovat a integrovat do života, tak potřebuji ČAS, zejména čas sama se sebou. V běžném shonu a rychlosti mého života je to náročné, ale není to nemožné. Ráda si  ve svém diáři plánuji čas jen sama pro sebe, čas, kdy dcerku hlídá muž nebo švagrová a já mohu dělat, co zrovna potřebuji - třeba se procházet po staré Praze. My jsme to letos vzali zase z grutnu, a tak jsme se s rodinou na pár týdnů přesunuli do Španělska. Muž pracuje stejně jako by byl v Praze a já odpočívám, restartuji svůj systém. Docela si užívám, že mou jedinou prací je postarat se o rodinu, nakoupit na místním trhu, uvařit jídlo, věnovat se sobě - třeba si přečíst knihu a trávit čas s Bety - být s ní venku, u moře, v parku, na hřišti. Možná to zní dost divně, když tohle řekne máma na rodičovské dovolené, ale v mém rychlém tempu je to věřte nebo ne opravdu odpočinek:-) 

Poslední zmiňované téma je očista prostoru, ve kterém žiji. Již před naším odjezdem jsem zahájila jarní třízení oblečení. Zásoby ve své skříni čím dál tím více zmenšuji a nechávám tam jen ty kousky, které opravdu nosím. Ostatním dávám rozebrat rodině nebo na charitu. Až se vrátím, tak to opět vezmu z gruntu a provětrám i zbytek bytu. Vzhledem k tomu, že se plánujeme v létě stěhovat mi stejně nic jiného nezbyde. Zaujal mě styl minimalistického života. Určitě to není to, co je mým cílem, ale zejména na cestách zjišťuji, že ke štěstí toho opravdu nepotřebujeme moc a proto se snažíme věci, které nepoužíváme poslat dál a udělat tím radost lidem, kteří je skutečně využijí. 

Méně je ve skutečnosti více. Jak v majetku, vztazích tak nakonec i v tom jídle. 

Krásné jaro, přátelé!


Žena MáRáda © 2016
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky